מצ"ב הוראת ביצוע מס הכנסה מס' 34/93.
ההוראה, שפורסמה במאי 1993 והיא למעשה בתוקף עד היום , מתווה קוים מנחים לניכוי מס בתשלומים לתושבי חוץ. כל התויה צריכה להבחן לאור אמנת המס הספציפית עם המדינה שאליה מועבר הכסף, אם קיימת אמנה .
בהקשר הזה ,מעניין לציין את חוזר מס הכנסה 13/2001 – סיווג הכנסה מעסקאות בינלאומיות המשלבות תוכנה-
החוזר מבחין בין עסקאות המשלבות תוכנה המסווגות כתמלוגים , לבין עסקאות המסווגות כמכירה מוחלטת.
ההבחנה הזו משמעותית- לקביעת % ניכוי מס במקור המחוייב .
____________________________________________________________
הוראת ביצוע מס' 34/93 ניכויים/משפטית/מקצועית/שומה
הנדון: ניכוי מס במקור מתשלומים לתושבי חוץ
הוראה זו מחליפה את הוראת בצוע 43/92 והיא עוסקת בנושאים הבאים:
סעיף
—- —-
1. כללי
2. העברות לתושבי חוץ על ידי בנקים
3. תשלומים שהעברתם לתושב חוץ מותרת בלא ניכוי מס במקור
4. הנפקת אישורים על ידי רואה חשבון מורשה
5. הנפקת אישורים על-ידי משרדי השומה
6. הנפקת אישורים על-ידי נציבות מס הכנסה
7. ריבית המשולמת ע"י חברה תושבת הארץ למוסד כספי בחו"ל
8. העברת דיבידנדים לחו"ל
9. חברות בטוח
10. ערבויות
11. החזרי מס והנפקת אישורים לתושבי חוץ חסרי תיקים
12. דיווח, תשלום ושמירת מסמכים
13. שונות 11
נספחים:
נספח א' – טופס סמ/114 – הצהרת המשלם
נספח ב' – טופס A114 – הצהרת המקבל תושב החוץ
נספח ג' – רשימת המדינות שעמן יש הסכם לגבי קווי תעופה וספנות
נספח ד' – נוסח בקשת רו"ח לקבלת סמכות להנפקת אישורים
נספח ה' – נוסח הרשאה של הנציב לרו"ח
נספח ו' – נוסח אישור רו"ח לבנק
1. כללי
1.1. סעיף 170(א) לפקודה מטיל חובה על המשלם לתושב חוץ לנכות מס
במקור מכל תשלום המהווה הכנסה חייבת, לרבות תשלום מכספים
המוחזקים בחו"ל, זולת אם נוכה מס במקור מההכנסה לפי הסעיפים
161 ו-164 לפקודה.
1.2. עם תיקון סעיף 170 לפקודה, שנכנס לתקפו במרס 1992, הובהר כי
חובה זו חלה הן על הגורם המשלם והן על המוסד הכספי אשר
באמצעותו מועבר תשלום כאמור.
1.3. שעור ניכוי המס במקור הינו %25 (בתוספת היטל לקליטת עליה של
%5 מהמס המנוכה, כאשר המקבל הינו יחיד).
1.4. בתקנות מס הכנסה (ניכוי מתשלומים לתושב חוץ), התשנ"ג-1992,
מיום – 14.12.92, נקבע כי משלם רשאי לנכות מס בשעור מופחת או
לא לנכות מס במקור כלל, אם בידו אישור מקורי בכתב מפקיד
השומה, מרו"ח שהורשה לענין זה ע"י הנציב, או אם מדובר בסוגי
תשלומים שקבע הנציב כמפורט בהוראה זו ובהוראות אחרות שתיקבענה
מעת לעת.
אישור כאמור, מהווה בידי הבנק או המשלם מסמך בר תוקף מחייב
בדבר שעור הניכוי המופחת או הפטור מניכוי מס במקור.
מודגש בזאת כי אין בפטור מניכוי מס בשלב הניכוי במקור כדי
לקבוע עמדה סופית באשר לאי חבות התשלום כהכנסה חייבת בידי
המקבל.
1.5. כן נקבעו בתקנות האמורות כללים בדבר שמירת מסמכים, מתן
אישורים ודו"חות שייערכו ויוגשו לפקיד השומה.
מוסדות כספיים יערכו דו"ח לגבי כל תשלום, שיישמר בצמוד למסמכי
התשלום. דו"ח זה יכלול פרטים על המשלם וכתובתו, המקבל
וכתובתו, סכום התשלום, סכום המס שנוכה במקור ותאריך התשלום.
משלמים אחרים יערכו דו"ח לגבי כל תשלום, בו יפורט שם המקבל
וכתובתו, מהות, סכום ותאריך התשלום, המס שנוכה, זהות המנכה,
שם המוסד הכספי, ואם קיימת הקטנה בשיעור הניכוי – ציון המאשר.
כמו כן יוגשו דו"חות שנתיים שיכללו פרטים על סך כל התשלומים
ששולמו לאותו תושב חוץ, סך התשלומים מהם נוכה מס בשיעור של
%25, סך התשלומים מהם נוכה מס בשיעור נמוך מ-%25 וסך כל
התשלומים, מהם לא נוכה מס במקור.
כל משלם יתן לכל מקבל אישור בכתב על התשלום ששולם ועל המס
שנוכה מתשלום זה, תוך ששים יום מיום התשלום או עד 31 במרס של
שנת המס שלאחר התשלום, לפי המאוחר.
1.6. על מנת להסדיר את בדיקת החבות או הפטור ממס בדרך היעילה ביותר
נקבע כי הטיפול בבקשת פטור/הקטנה מתשלום מס המתייחס להעברת
תשלומים לתושבי חוץ, ייעשה באמצעות הצהרה מיוחדת (טופס
סמ/0114 נוסח חדש המיועד למילוי ע"י המשלם, עפ"י נספח א', או
טופס A114 – המיועד למילוי ע"י המקבל עפ"י נספח ב', לפי
הענין).
טופס הבקשה כאמור יימסר ע"י הפונה לבנק או לרואה חשבון במסגרת
הסמכויות שהוענקו לו, ואם יש צורך בכך, לפקיד השומה או
לנציבות מס הכנסה.
בקשה לפטור או הקטנה מניכוי מס במקור תנומק ותלווה באסמכתאות,
לרבות הסכם, חשבונית, רשימון יבוא וכיוצ"ב המפרטים את מהות
וסכום התשלום.
1.7. הוראה זו מפרטת את המקרים, בהם ניתן להעביר תשלומים לתושב חוץ
בלא צורך בקבלת אשור כלשהו, וכן את הגורמים אליהם יש לפנות
לצורך קבלת אשור.
2. העברות לתושבי חוץ על ידי בנקים
2.1. במטרה לשפר את ההליכים הקשורים בהעברת כספים לחו"ל ולמנוע
קשיים מיותרים, פורטו בהוראה זו סוגי תשלומים, אותם רשאי הבנק
להעביר לחו"ל בלא ניכוי מס במקור על סמך הצהרת המשלם בטופס
סמ/114 (נוסח מעודכן) או תחליפו כמפורט להלן, ובהתבסס על
אסמכתאות כאמור.
2.2. הצהרת המשלם על גבי טופס הבנק יכולה לשמש כתחליף לטופס
סמ/114, אם טופס זה יאושר ע"י הנציב, יכלול את כל הפרטים
הנדרשים בטופס האמור ויצויין בו או על גבי עותק ממנו, כי הוא
משמש כהצהרה לצרכי מס.
2.3. בכל סוג תשלום אחר, ינכה הבנק מס במקור בשעור %25, אלא אם כן
בידו אישור מקורי בכתב מרואה חשבון שהוסמך לכך ע"י הנציב,
פקיד השומה או נציבות מס הכנסה, המורה על פטור או שעור ניכוי
מופחת.
הבנקים יכבדו אישורים אלה, בתנאי שישאו חתימה, חותמת ותאריך
האישור. כל אישור אחר (לרבות אישור על קיום תיק במס הכנסה לפי
טופס 5549), לא ישמש את הבנקים לצורך הפקדה בחשבון פת"ח ו/או
להעברת תשלומים לתושב חוץ ללא ניכוי מס.
2.4. בסוגי תשלומים, הכלולים בסעיף 3 להלן, ואלה שלגביהם קיים
אישור על פטור מניכוי מס במקור או על ניכוי בשיעור מוקטן,
בלא הגבלת סכום , ניתן להסתפק בהצהרה כוללת אחת של המשלם
בגין כל סוג תשלום (בלא צורך במילוי סמ/114 לגבי כל העברה),
בתנאי שההעברות במט"ח מתייחסות לאותו סוג תשלום ולאותו מקבל.
בסוגי תשלומים, שלגביהם אישורים כאמור, המוגבלים בסכום ,
ניתן להסתפק בהצהרה אחת של המשלם בתנאים שפורטו לעיל, ובלבד
שסך כל ההעברות בגין כל סוג תשלום לא יעלה על הסכום שצויין
באישור לאותו סוג תשלום.
3. תשלומים שהעברתם לתושב חוץ מותרת בלא ניכוי מס במקור
בהתאם לסעיף 2(3) לתקנות האמורות, מוסמך הנציב לקבוע לגבי סוגי
תשלום, ניכוי מס בשעור מוקטן או פטור מניכוי מס במקור.
סוגי התשלומים שקבע הנציב, אשר העברתם לתושבי חוץ מותרת בלא ניכוי
במקור, על פי הצהרת המשלם (בטופס סמ/114, או בתחליפו כאמור בסעיף 2.1
לעיל) ו/או בהסתמך על מסמכים מאמתים, מפורטים להלן:-
3.1. רכישת טובין מוחשיים (למעט תוכנות מחשב – מאחר שבמקרים רבים
מהותה האמיתית של ההתקשרות היא מתן "זכות שימוש" והתשלום הינו
בגדר תמלוג החייב במס ובניכוי במקור).
3.1.1. ניתן להסתפק ברשימון היבוא כאסמכתא, בלא צורך בהצהרת
המשלם.
כן ניתן להסתפק במסמכים הנדרשים ע"י המפקח על מטבע
חוץ כהוכחות יבוא לביצוע תשלומים על חשבון, בלא הצהרת
המשלם, ובלבד שלתשלום האחרון יצורף רשימון היבוא
כאסמכתא.
3.1.2. ניתן להסתפק בהצהרת המשלם כאסמכתא, בלא צורך ברשימון
יבוא, לגבי יבוא טובין שערכם הכולל אינו עולה על
500$, ובלבד שהמשלם הצהיר כי יבוא זה איננו בתחום
עסקו או משלח ידו.
3.2. עמלות כתב ("קורספונדנט") לבנקים בחו"ל, בלא צורך בהצהרת
המשלם.
3.3. שירותי הובלה יבשתיים, ימיים ואוויריים, המבוצעים בשלמותם
בחו"ל.
3.4. שירותי נמל, פריקה, טעינה ואיחסון בחו"ל, לרבות תשלומים
לעמילי מכס בחו"ל.
3.5. שרותים הניתנים לחברות ספנות ותעופה ישראליות, הפועלות בקווים
בינלאומיים, למעט תשלומים בגין שרותים שבוצעו בארץ .
3.6. שירותי ספנות או תעופה בינלאומיים, המבוצעים על ידי תושב אחת
המדינות אשר איתן לישראל הסכם תקף לענין זה או שלגביהן ניתן
צו לפי סעיף 70 או 75 לפקודה (רשימת המדינות מפורטת בנספח ג'
המצ"ב).
3.7. שירותי תיירות המבוצעים בשלמותם בחו"ל.
3.8. שירותי ביטוח בחו"ל לכיסוי סיכונים בחו"ל.
3.9. שירותים שניתנו ובוצעו במלואם בחו"ל על ידי נותני שירותים
בחו"ל, לרבות סוכנים, בתנאי שהמשלם הצהיר כי המקבל או מי
מטעמו לא שהה בישראל לעניין ביצוע השירותים שבגינם שולם
התשלום וסך התשלום בגין שירותים אלה בשנת המס על ידי אותו
משלם אינו עולה על 60,000$.
3.10. החזר מקדמה ללקוח, ובלבד שסכום ההחזר אינו כולל רבית ואינו
עולה על סכום המקדמה.
3.11. אגרות לרישום פטנט, בדיקת תקנים, רישום חברות וכיוצ"ב,
לרשויות מוסמכות בחו"ל.
3.12. תשלומי חובה לרשויות שלטוניות בחו"ל על פי דרישה לתשלום.
3.13. דמי מינוי לכתבי עת המוצאים לאור בחו"ל.
3.14. דמי חבר לארגון בינלאומי בחו"ל.
3.15. דמי כניסה או דמי השתתפות בסמינר, בכנס, בקונגרס או בתערוכה
המתקיימים בחו"ל.
3.16. הוצאות פרסום בחו"ל.
3.17. דמי שימוש המשולמים ע"י מציג עבור ביתן בתערוכה.
3.18. דמי השתתפות במכרזים בחו"ל.
3.19. רכישת כרטיסי טיסה בחו"ל.
3.20. שכר לימוד, דמי הרשמה, דמי בחינות וכיוצ"ב, המשולמים למוסדות
חינוך בחו"ל.
3.21. דמי שכירות לצרכים פרטיים, שלא נתבעו בישראל כהוצאה לצרכי
מס.
3.22. תמורה מעסקת מקרקעין, כאשר קיים אישור ממנהל מס שבח על תשלום
מלוא מס השבח או פטור ממנו.
3.23. רכישת זכויות סוציאליות ממדינת חוץ או ממוסד שבשליטת מדינת
חוץ.
3.24. קיצבאות המשולמות לתושב חוץ על פי אחד החוקים המנויים להלן:-
א. חוק הבטוח הלאומי (נוסח משולב), התשכ"ח-1968.
ב. חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959 (נוסח
משולב);
ג. חוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ד-1954;
ד. חוק נכי רדיפות הנאצים, תשי"ז-1957;
ה. חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל-1970;
ו. חוק הגימלאות לנפגעי ספר, תש"יז-1956;
ז. חוק המשטרה (נכים ונספים), תשט"ו-1955;
ח. חוק שירות בתי הסוהר (נכים ונספים), תש"ך-1960;
ט. חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום),
תש"י-1950.
3.25. קיצבאות – על פי מסמך מטעם המשלם (לרבות הודעת זיכוי), המפרט
את מהות הזיכוי כפנסיה או קיצבה ו/או תלוש הפנסיה, במגבלת
הסכום הנקוב במסמך.
3.26. עזבונות – על סמך צו ירושה ו/או אישור בימ"ש בעניין העיזבון,
במגבלת הסכומים המיוחסים ליורשים בחו"ל.
3.27. דמי מזונות ששולמו לפי דין.
3.28. מתנות ותמיכות לקרובי משפחה כהגדרתם בסעיף 88 לפקודה.
3.29. הקצבה עבור נסיעה רפואית והוצאות לטיפול רפואי בחו"ל.
3.30. פדיון אגרות מדינת ישראל (בונדס).
3.31. תמורה ממכירה או מפדיון ני"ע הנסחרים בבורסה בתל-אביב.
3.32. תמורה בעד רכישת ניר ערך חוץ.
3.33. תמורה בגין מכירה בודדת של רכב פרטי שבבעלות יחיד.
3.34. העברות למקבל שהינו יחיד בסכום שאינו עולה על 500$ לשנה
למשלם.
3.35. העברות מחשבון פקדון לא תושב לחשבון פקדון לא תושב.
4. הנפקת אישורים על ידי "רואה חשבון מורשה"
בהתאם לסעיף 1 לתקנות האמורות, רשאי הנציב להסמיך רו"ח להנפיק אישור
בכתב, הקובע שעור ניכוי מס מוקטן או פטור מניכוי מס במקור, בגין
תשלומים לתושבי חוץ (להלן-רואה חשבון מורשה), לתקופה מסויימת ובתנאים
שקבע.
ההוראות שקבע הנציב להרשאת רו"ח ולסוגי התשלומים שהוא מוסמך להנפיק
בגינם אישורים, מפורטות להלן:-
4.1. רו"ח ישמש כ-"רואה חשבון מורשה", לאחר שפנה בבקשה לנציב בנוסח
המפורט בנספח ד' המצ"ב וקיבל את הרשאתו בכתב (כמפורט בנספח ה'
המצ"ב).
4.2. רו"ח מורשה מוסמך להנפיק אשורים כאמור, אם התמלאו כל התנאים
הבאים:
4.2.1. הוא השתכנע כי בין המקבל למשלם אין יחסים מיוחדים
העלולים להשפיע על החיובים במס, לרבות יחסי קרבה
כמפורט בסעיף 76 לפקודה, ושאין בעל שליטה אחד השולט
באותן חברות קשורות.
4.2.2. הוא השתכנע כי למקבל לא מתנהל תיק במערכי האגף ואינו
חייב בדיווח על הכנסתו בארץ, או כי מתנהל תיק על שמו
בארץ והמס המגיע ממנו שולם.
4.2.3. כאשר מדובר במקבל מארץ אמנה, הומצאו לו מסמכים
המאשרים להנחת דעתו כי המקבל מדווח בחו"ל על ההכנסה
המתקבלת מישראל.
4.2.4. הנישום המשלם זכאי ל-"אישור מורחב" עפ"י חוק עיסקאות
גופים ציבוריים, בהתאם להוראת ביצוע 7/93.
4.3. רו"ח מורשה מוסמך להנפיק אישורים כאמור, בשעור ניכוי מוקטן או
בפטור מניכוי מס במקור, לגבי סוגי התשלומים המפורטים להלן:
4.3.1. תשלומים מהם נוכה מס במקור ע"י המשלם ללא פטור או
הקטנה כמתחייב מהוראות הסעיפים 164 ,161 או 170
לפקודה.
4.3.2. תשלומים ששיעור הניכוי מהם עפ"י חוק (למעט הוראות
אמנה), נמוך משעור הניכוי על פי סעיף 170 לפקודה.
4.3.3. תשלומים לתושב מדינת אמנה, בהתבסס על חוזה כתוב או
מסמך מחייב אחר, בתנאי ששעור הניכוי לא יפחת מ-%15
מהתשלום ברוטו.
4.3.4. תשלומים בגין תמלוגים וזכויות הפצה של סרטי קולנוע
בישראל לחברות הפקת סרטים בחו"ל בשעור מס מוגבל של
%8.75, המשולמים לתושב אחת המדינות שאין עמהן אמנה.
4.3.5. תשלומים לנותן שירותים בחו"ל, לרבות סוכנים, עבור
שירות שניתן ובוצע במלואו בחו"ל, בתנאי שהמשלם הצהיר
כי המקבל או מי מטעמו לא שהה בישראל לעניין זה.
4.3.6. תשלומי ריבית למוסדות פיננסיים מוכרים בחו"ל, בגין
הלוואות הכלולות בספרי הנישום, בהתבסס על מסמכים
מאמתים, ובלבד ששעור הניכוי לא יפחת מ-%15 מן הסכומים
ברוטו וסך התשלומים בשנת המס ע"י אותו משלם אינו עולה
על 60,000$.
4.4. האישור המונפק ייערך עפ"י הנוסח המפורט בנספח ו' המצ"ב, ואליו
תצורף הרשאת הנציב לרואה החשבון.
4.5. לגבי תשלומים מעורבים, הנוגעים בחלקם לסוגי תשלום שאינם
בסמכות רו"ח מורשה, כמפורט לעיל, יש להעביר הבקשה לטיפול
הגורם המוסמך, פקיד השומה או נציבות מס הכנסה, על פי הענין.
5. הנפקת אישורים על ידי משרדי השומה
5.1. פקידי השומה וסגניהם בתאום עם רכזי השומה או הניכויים, לפי
הענין, ינפיקו אישורים להעברת תשלומים לחו"ל בניכוי מס מוקטן
או בלא ניכוי מס, לגבי סוגי התשלומים הבאים:
5.1.1. תשלומים המפורטים בסעיף 4.3 לעיל (בלא הגבלת הסכום
הנקוב בסעיף 4.3.6 לעיל).
5.1.2. תשלומים בגין שירות או יעוץ מקצועי, שבוצעו בארץ
ע"י תושבי חוץ.
5.1.3. תשלומים בגין תיפעול ואחזקת משרד קבוע בחו"ל או מוסד
קבע אחר, לרבות שכר עובדים.
5.2. האישור המונפק יינתן על גבי טופס 816 או 816א', לפי הענין.
5.3. פקיד השומה או סגנו (והם בלבד) רשאים להנפיק אישור שנתי
המוגבל בסכום ולשנת המס בה הונפק, לגבי סוגי התשלומים שפורטו
לעיל, לאחר בדיקה שתוכיח להנחת דעתם כי רמת הציות של המשלם
טובה.
אישור שנתי כאמור יינתן במכתב שבו ייכללו פרטי המקבל והמוסד
הכספי באמצעותו מועברים התשלומים ויצויין בו כי המשלם רשאי
להעביר תשלומיו לאותו מקבל, במיגבלת הסכום והתקופה הנקובים
במכתב, בלא צורך באישורים נוספים.
5.4. האישורים לפי סעיף זה יונפקו ע"י משרד השומה, בו מתנהל תיק
המשלם, ולגבי שכר עבודה – במשרד בו מתנהל תיק הניכויים של
המשלם, למעט מקרים, בהם מתנהל תיק ע"ש תושב החוץ, שאז יונפק
האישור ע"י משרד השומה בו מתנהל תיק המקבל.
5.5. לגבי תשלומים מעורבים הנוגעים בחלקם לסוגי תשלום שאינם כלולים
לעיל, יש להעביר הבקשה לנציבות מס הכנסה.
6. הנפקת אישורים על ידי נציבות מס הכנסה
6.1. מחלקת הניכויים בנציבות מס הכנסה תנפיק אשורים לגבי סוגי
התשלומים המפורטים להלן:
6.1.1. תשלומים שאינם מפורטים בסעיפים 4.3 ,3 ו-5.1 לעיל.
6.1.2. תשלומים ע"י משלם שאין לו תיק במערכי אגף מס הכנסה.
6.1.3 תשלומים בגין תמלוגים, רכישת ידע, רווחי הון, תשלומים
לחברות קשורות, וכן תשלומי רבית ודיבידנד ששעור
הניכוי במקור מהם נמוך מ-%15.
6.1.4. תשלומי ריבית בגין הלוואה שנתקבלה מחו"ל, בכפוף
לחישוב המס על ההכנסה הריאלית בחו"ל.
6.2. בקשה להנפקת אישור לפי סעיף זה תופנה למחלקת הניכויים בנציבות
מס הכנסה.
6.3. מחלקת הנכויים תנפיק אישורים רק לאחר התיעצות בפקיד השומה.
7. ריבית המשולמת ע"י חברה תושבת הארץ למוסד כספי בחו"ל
7.1. חברה תושבת ישראל, המבקשת להקטין הניכוי בשל ריבית המשולמת
לתושב חוץ מכוח סעיף 16(4) לפקודה, תפנה בבקשה לנציבות מס
הכנסה או לפקיד השומה שהוסמך לצורך זה.
7.2. אפשרות להקטנה כאמור תינתן רק לגבי הלוואות ממוסדות כספיים
מוכרים בחו"ל.
7.3. שיעור הניכוי במקור במקרים שיאושרו יהיה %15 מהריבית העולה על
שער ה"ליבור" ביום תשלום הריבית.
7.4. שיעור הניכוי בשל תשלומים לתושב מדינת אמנה ייקבע בהתאם
למפורט באמנה הנוגעת.
7.5. לענין סעיף זה, רבית שטרם שולמה בגין הלוואה קודמת ושהתווספה
להלוואה חדשה, תיחשב כאילו שולמה במועד עריכת החוזה של
ההלוואה החדשה וניכוי המס במקור יבוצע באותו מועד.
8. העברת דיבידנדים לחו"ל
8.1. ניכוי מס במקור מתשלומי דיבידנד לתושבי חוץ יבוצע ע"י החברה
המשלמת באמצעות הטופס המיועד למטרה זו (טופס ב/4472), ולא
באמצעות הבנקים.
8.2. העברת דיבידנדים לתושב חוץ מותנית באישור אחד הגורמים
המוסמכים, כמפורט לעיל, או במסמך המעיד על תשלום המס במשרד
השומה בו מתנהל תיק החברה המשלמת.
9. חברות ביטוח
חברות ביטוח ינכו מס במקור מתשלומים לתושבי חוץ (החייבים בניכוי
במקור), במישרין, ולא באמצעות הבנקים.
חברות הביטוח ידווחו לבנקים על העובדה שהטיפול בנושא הניכוי במקור
נעשה על ידן. לאחר שתדווח חברת הבטוח לבנק כי המס נוכה על ידה במקור,
יהיה פטור הבנק מניכוי מס נוסף.
10. ערבויות
מתשלום לתושב חוץ בגין מימוש ערבות ינוכה מס במקור בהתאם לחובת
הניכוי במקור החלה מהתשלום על העסקה הבסיסית, בגינה נתנה הערבות.
לדוגמא: ערבות שנתנה לעסקת יבוא טובין – התשלום לפיה פטור מניכוי מס
במקור, שכן עסקת יבוא טובין פטורה מניכוי מס במקור.
11. החזרי מס והנפקת אישורים לתושבי חוץ חסרי תיקים
11.1. החזר מס שנוכה ביתר מתושבי חוץ חסרי תיקים, יבוצע ע"י מחלקת
הגביה בנציבות מס הכנסה.
11.2. ההחזר כאמור יבוצע ע"ש המנוכה עפ"י אישור הגורם המוסמך
בנציבות מס הכנסה לאחר בדיקה במשרד פקיד השומה, בו מתנהל תיק
המשלם, והוא יתאפשר רק עם הצגת מסמכי מקור, המאשרים את סכום
המס שנוכה בשלב העברת התשלום לחו"ל.
11.3. כאשר מדובר בפעילות המצדיקה הגשת דו"ח מלא, ניתן יהא להתנות
הטיפול בבקשת ההחזר בפתיחת תיק ע"ש המקבל ובהגשת דו"ח שנתי.
11.4. אישורים המיועדים לשלטונות המס בחו"ל לגבי הניכוי במקור
יונפקו על ידי המשלם בהתאם לתקנות. אם מתבקש אשור שלטונות המס
בארץ, הוא יינתן במשרד פקיד השומה בו מתנהל תיק המשלם לאחר
אימות נתוני התשלום.
12. דיווח, תשלום ושמירת מסמכים
12.1. העברת הניכוי במקור תתבצע במסגרת תיק הניכויים הרגיל של המנכה
בדו"ח החודשי בטופס 102, בסוג ניכוי 06.
12.2. משלם שאינו מוסד כספי, ינהל רישום חודשי של כל ההעברות לחו"ל
וסכומי המס שניכה על גבי טופס 801 (כמו לגבי קבלן משנה).
12.3. משלם שאינו מוסד כספי, יכלול את כל התשלומים שהעביר לחו"ל
במסגרת הדו"ח השנתי בטופס 856.
12.4. משלם שהוא מוסד כספי יערוך דוח לגבי כל תשלום וישמור אותו
בצמוד למסמכי התשלום. משלם שאינו מוסד כספי יערוך דו"חות
כאמור וישמרם במרוכז.
12.5. משלם שהוא מוסד כספי ידווח על כל התשלומים שהעביר לתושבי חוץ
שעמהם הוא קשור בקשרי מסחר, בתום כל שנת מס, על גבי טופס
שיקבע הנציב.
שונות
13. תחולתן של הוראות אלה מיום י"ב בסיון תשנ"ג, 1.6.93.
14. אחריות וביצוע – הגורמים המתאימים, המוזכרים בחוזר זה, אחראים כל איש
בתחומו לביצוע הוראות אלה.
ב ב ר כ ה
נציבות מס הכנסה
נספח ג'
אוסטריה
אורוגוואי
איטליה
ארגנטינה
בלגיה
בריטניה
ג'מאיקה
גרמניה
דנמרק
דרום אפריקה
הולנד
יוון
נורבגיה
סינגפור
פולין
פינלנד
צרפת
קנדה
שוודיה